Orthopedagoge in De Luchtballon

Een buitengewone school met buitengewone kinderen en buitengewone leerkrachten.

Beste Pascal,

Ik was een dag orthopedagoge in een buitengewone school. Ja, ik ben op stage geweest.Want ik wil mee kunnen voelen, ervaren en doen wat mensen iedere dag in hun job doen.   Ik wil het beleven en er dan iets mee doen. Ik ga telkens een dag meewerken in Genk, de stad waar ik zelf woon, werk en leef: met een orthopedagoog, een verpleegster, een bakker, een fabrieksarbeidster, een logistieke planner, een marktkramer, een kleuterjuf, een werkwinkelconsulent… Ik wil weten hoe zij werken, wat zij denken, waar zij van dromen. Maar ik wil vooral mee doen. En ik hoop oprecht dat dit mijn politiek werk verrijkt en versterkt.

Op donderdag 24 mei ben ik begonnen in een school van het Buitengewoon Onderwijs met een internaat: MPI De Luchtballon in Genk. Dit is werkelijk een buitengewone school met buitengewone kinderen. Ik mocht een dag in het zog van Karen Fransen ervaren hoe deze mensen in de meest ondankbare omstandigheden het uiterste van zichzelf geven voor de zwaksten en meest kwetsbaren in onze samenleving. Karen is 27 jaar en een geweldige orthopedagoge. Zij is “juffrouw Karen”.

In De Luchtballon zitten 148 kinderen tussen 2,5 en 15 jaar. Het internaat telt 41 kinderen.Het team van MPI De Luchtballon bestaat uit zo’n 80 mensen: leerkrachten, kinesisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, logopedisten, verplegers, kinderverzorgsters en opvoeders van het internaat. Heel wat, zul je zeggen, maar deze kinderen hebben dan ook heel wat zorg nodig. Ze hebben een licht mentale handicap, een matige of ernstige mentale handicap, ernstige emotionele of gedragsproblemen of ernstige leerstoornissen. Ze zijn allemaal apart en uniek.

Samen met haar collega Kathleen vormt Karen zowat de pedagogische directie van de school. Zij kennen elk kind van binnen en van buiten. Haal ze weg en de school valt als een kaartenhuisje in elkaar. Je kunt niet geloven hoeveel respect ik tijdens die ene dag voor hen heb gekregen. Zij doen werkelijk alles voor deze kinderen, binnen en buiten de school. Heel eerlijk, Pascal, ik ben er eigenlijk nog niet goed van als ik terug denk aan die dag dat ik met juffrouw Karen mee door de gangen van MPI De Luchtballon liep.

Hier werken zoveel buitengewone juffen en meesters in een buitengewone school met buitengewone kinderen. Maar ook met buitengewone problemen. Verschillende leefgroepen met verschillende leeftijden, verschillende types, die allemaal moeten samenleven en samenwerken met andere buitengewone kinderen. Je hebt medische problemen en gedragsproblemen. Moeilijke thuissituaties. Pubers. Taalachterstand. Ga daar maar eens mee aan de slag.

Een professionele uitdaging nodig? Die vind je hier. Zo moesten we bijvoorbeeld permanent opletten dat de kinderen zichzelf of de anderen geen pijn deden. Soms moesten we ook opletten dat ze ons geen pijn deden. Karen is in haar korte loopbaan al vier keer fysiek aangevallen. Erg, zul je denken, maar zeker niet ongewoon in dit type van onderwijs. De directie organiseerde dan ook zelfverdedigingcursussen voor haar personeel. “Pas maar op met die juffen,” zei één van de leerlingen me, “ze doen zo iets met uw pols en dan doet ge niks meer.”

Maar ik wil vooral geen verkeerd beeld schetsen. Meestal werd mijn hart helemaal warm als ik zag hoe deze mensen in de moeilijkste omstandigheden met deze kinderen omgingen. Hoe ze in hun vrije tijd zelf lesmateriaal in elkaar knutselen omdat er geen middelen zijn om het aan te kopen. Of hoe ze hun creativiteit gebruiken om de speelplaats tot een veilige speelplek om te toveren. Iedere leerkracht zet zich hier met hart en ziel in voor zijn of haar job.

Dat verdient de beste infrastructuur, zou je denken? Nee dus. Directrice Yo had het me al gezegd: “Als Telefacts hier een reportage zou komen draaien, denkt iedereen dat het zich in Bulgarije afspeelt.” In de winter is het ijskoud in de gangen. En toch stoken ze iedere dag voor 700 euro. Enkel glas, weet je. Overal emmertjes op plekken waar het binnen regent. Het verzorgingsmateriaal is oud en versleten. Het lesmateriaal onaangepast aan deze tijd, terwijl er in de reguliere school wat verderop smartboards staan. Maar ik zei het al: deze mensen vinden telkens weer een oplossing om er zich door te slaan. Toch zag ik liever dat ze al die creativiteit, die ze nu gebruiken om de meest elementaire zaken op te lossen, zouden kunnen gebruiken om deze buitengewone kinderen een betere toekomst te geven. Want dat doen ze ook nog eens. En ze doen het buitengewoon goed.

Ik heb met mijn eigen ogen kunnen zien hoe deze mensen zich in moeilijke omstandigheden inzetten voor de zwaksten in onze samenleving. Kinderen dan nog.  Ik heb het gezien op de briefing van het internaat, waar niet alle kinderen een eigen slaapkamer hebben en sommigen zelfs met vijf in één slaapzaal slapen. Waar 21 kinderen onder toezicht staan van de jeugdrechtbank en de opvoeders instaan voor de dagelijkse zorgen van deze kinderen, zoals kleren kopen, naar de kapper en dokter gaan… Het is dan ook onbegrijpelijk dat het internaat zelf het ambt van orthopedagoog niet mag inrichten en dat men voor deze kinderen geen extra uren omkadering krijgt. Maar ik heb het ook gezien tijdens de klassenraad met juffrouw Ornella en meester Erwin. In mijn gesprekken met directrice Yo, die dag in dag uit zorgt dat deze school onder normale omstandigheden kan functioneren. Tijdens het toezicht op de speelplaats, wat met deze buitengewone kinderen echt geen sinecure is en je constante aandacht vraagt.

Maar vaak konden die kinderen toch een glimlach op mijn gezicht toveren. Zo vroeg tijdens de ochtendbriefing van het internaat een kind mij: “Juffrouw, heb jij een pruik op je hoofd?” Nadat hij eens had mogen voelen was hij pas overtuigd.

Ja, ik was moe op het einde van de dag, Pascal. Maar ik was ook blij en dankbaar voor deze onvergetelijke ervaring. Want dit zou ik je willen vragen: deze buitengewone onderwijsmensen verdienen buitengewone aandacht. Hun job en inzet is van zo’n onschatbare waarde. En misschien beseffen we dat te weinig. Daarom: zet het buitengewoon onderwijs nog meer in de kijker. Jij bent onze minister van de toekomst. Wel, deze kinderen verdienen ook een toekomst. Steun dit team, al was het maar moreel. Dat kan met kleine ingrepen zoals een cursus zelfverdediging, die ze in De Luchtballon nu op eigen initiatief hebben georganiseerd. Stimuleer mensen om in het buitengewoon onderwijs aan de slag te gaan en begeleid hen met aanvullende opleidingen. Maar blijf je ook inzetten om deze mensen in de beste omstandigheden en dus ook infrastructuur te laten werken.

“Al deze kinderen zijn overlevers,” zei één van de leerkrachten. Dankzij deze leerkrachten krijgen ze ook een leven.

Joke Quintens.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Doe mee, Genk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Orthopedagoge in De Luchtballon

  1. Pedro zegt:

    Reblogged this on X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig and commented:
    Ik denk dat dit best door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt…

  2. Ann Aerden zegt:

    Dit is exact geschreven wat ik elke keer als ik in de Luchtballon binnen stap weer denk en zo moeilijk kan verwoorden naar andere mensen toe. RESPECT voor mijn lieve collega’s die het met de weinig beschikbare middelen toch maar weer gedaan krijgen en telkens weer een lach op hun gezicht weten te toveren.
    Iedereen die ons team wil steunen is dan ook van harte welkom zondag 3/6/12 vanaf 14u om onze kindjes te zien stralen op het podium en met een lekkere koffie ons team een hart onder de riem te steken. Richter 25 te Genk, Tot dan?

  3. Ronald zegt:

    Ik heb het geluk gehad twee interims (een lange en een korte) te mogen doen in deze school ! Ik kijk er met grote vreugde naar terug. Dank aan alle collega’s en kinderen voor de fijne ervaringen dit schooljaar! En mijnheer de minister, het wordt tijd dat er eens geld geïnvesteerd wordt, ga zelf maar eens een dagje stage lopen !!!!! Joke, dank voor het artikel.

Geef een reactie

