Schoenenverkoopster in Shopping 1

Beste Wim,

Schrik niet. Meestal richt ik me in deze blog tot één van onze ministers. Maar deze keer wil ik me eens rechtstreeks tot de burgemeester van mijn stad richten. Want ik ben op stage geweest in schoenwinkel V di Ventura in Shopping 1. Ik wil mee kunnen voelen, ervaren en doen wat mensen iedere dag in hun job doen. Ik wil het beleven en er dan iets mee doen. Ik ga telkens een dag meewerken in Genk, de stad waar ik zelf woon, werk en leef. Ik wil weten hoe zij werken, wat zij denken, waar zij van dromen. Maar ik wil vooral mee doen. En ik hoop oprecht dat dit mijn politiek werk verrijkt en versterkt.

De schoenwinkel V di Ventura wordt uitgebaat door Daniele. Uiteraard Italiaanse merkschoenen want Genk is nu eenmaal het Little Italy van Vlaanderen. Zijn ouders en zus baten aan de overkant ook nog twee kledingzaken uit. Geen keten, maar nog echte lokale Genkse ondernemers. ’s Morgens word ik hartelijk welkom geheten door Sandra Vanheem, zo’n typische kleurrijke vrouw van 26 die je enkel in Genk vindt. Ze is van Winterslag en heeft eerst als kapster gewerkt, tot ze hier aan de slag kon. Sandra kent al haar klanten. Van oude dametjes tot jonge Turkse en Italiaanse hipsters. Ze slaat altijd vlot een praatje en voorziet hen van deskundig advies. Ze lijkt wel geboren om in een winkel te staan. “Het is niet te geloven hoe vaak ik voor vrouwen schoenen aan de kant moet zetten omdat ze die pas op het einde van de maand kunnen betalen,” zegt ze. “Maar ja, alleenstaande mama’s willen er toch ook goed uitzien.”

We gaan aan de slag: stofzuigen, etalage afstoffen, rekken poetsen, schoenen aanvullen, de nieuwe levering uitpakken, checken en sorteren, prijzen, in stock plaatsen, schoenen op een leest zetten en natuurlijk ook de klanten helpen. Sandra is een topverkoopster. Ze kent haar producten en kan met een ongelooflijke naturel haar klanten adviseren. Geen verkooppraatjes maar degelijk, ingeleefd advies.

Shopping 1 is een monument in Genk. Het eerste overdekte shoppingcenter van Vlaanderen. Sinds 1968 zijn generaties Genkenaren hier komen winkelen, wandelen, spraken ze af met hun lief aan de fontein, namen er de bus naar school, konden de kinderen er zich vergapen aan de parkietjes en ieder jaar op de schoot bij Sinterklaas komen zitten. De tegels zijn van een tijdloze schoonheid. Shopping 1 is een stukje uniek vintage erfgoed in Genk.

Binnenkort gaan ze Shopping 1 verbouwen. Misschien werd het tijd, al hoop ik dat het de warmte en gezelligheid blijft hebben die het al die jaren heeft gehad. Er gaat ook meer dan 10.000 vierkante meter winkeloppervlakte bijkomen. Dat is heel wat. Zeker omdat met de projecten rond de Rembrandt en Oud Genck in Genk-Centrum er ook nog eens 2500 vierkante meter winkeloppervlakte bijkomt. Dat zijn ruw geteld zo’n 100 nieuwe winkeltjes in Genk. Goed zo, zou je dan zeggen, want hoe meer winkels hoe gezelliger. Genk is toch de tweede winkelstad van Limburg. Maar ik heb ze eens geteld, Wim, de lege winkelpanden in Shopping 1, 2 en 3. Het waren er 35. Lege winkels is voor een winkelstad zowat het ergste wat er is. Ik vraag me dus een beetje bezorgd af wat we met die 15.000 vierkante meter nieuwe winkelruimte gaan doen? Ik hoor zeggen dat een paar grote ketens van het stadsplein naar de vernieuwde shopping willen verhuizen. Betekent dat dan opnieuw leegstand op het stadsplein? Ik hoop dus maar dat je al heel wat bedrijvige Genkenaren hebt gevonden die een winkeltje of een cafeetje in ons centrum willen beginnen. De Genkse winkelier en handelaars doen iedere dag hun uiterste best om van Genk een gezellige winkelstad te maken. Zo wil ik er meer.

Dan is er nog heel wat werk aan de winkel, Wim. Ik hoor veel klagen over de hoge huurprijzen. Veel winkelruimte is in handen van een klein groepje eigenaars, die niet altijd geneigd zijn om de markt volop te laten spelen. Tegelijk is het voor kleine lokale handelaars niet gemakkelijk om een eigen zaak te beginnen. Ik weet dat de stad tot 15.000 euro subsidie geeft aan beginnende handelaars. Maar als dat dient om de eigenaars van de panden te subsidiëren omdat de winkelier zijn huur niet kan betalen, schieten we natuurlijk niets op. Daarom stel ik voor om twee vliegen in een klap te vangen. Als we de leegstandstaks nu eens gewoon verviervoudigden. Eigenaars zouden dan al wat meer geneigd zijn om hun huurprijzen te laten zakken naar een economisch rendabel niveau. Maar het is niet de bedoeling dat we de eigenaars pesten. Want als ze hun leeg pand gedurende de periode van leegstand gratis aan een beginnende ondernemer ter beschikking stellen tot het pand verhuurd is, stellen we ze meteen vrij van die leegstandstaks. Twee vliegen in één klap. Minder lege winkels en jonge ondernemers die hun eigen zaak kunnen beginnen. Een naaiatelier, een biologische boer, een artisanale bakker, een kunstenaar, een jonge advocaat (want ik denk niet dat Danni Lowinski de huur in shopping 2 zou kunnen betalen), een fietshersteller, een juwelenontwerper… Allemaal leuke kleine winkeltjes in Genk-Centrum met jonge ondernemers die we in Genk op weg helpen. Dat kost ons werkelijk niks.

Als we Genk als winkelstad willen promoten hebben we creatieve Genkse ondernemers nodig, Wim. En die zijn er in overvloed. Een tijdje geleden vertelde een winkeluitbaatster in Shopping 2 me dat er op het pleintje achter haar zaak, dat door de mensen al tot “het kerkhof” is herdoopt omdat het er zo dood is, dat ze één van haar parasols daar had opgesteld. Ineens wat kleur op dat doods pleintje. Maar onmiddellijk werd er al gereclameerd dat het niet mocht. Tja, zo zal dat dus altijd “het kerkhof” blijven. Ondernemende madam was dat trouwens. Aan de eigenaar van één van de leegstaande panden had ze voorgesteld om enkel de etalage van zijn winkel te huren voor 100 euro in de maand. De eigenaar stemde toe en dat is dus weer een leegstaand pand minder. Dat soort initiatieven hebben we meer nodig. En ze hoeven niet altijd van de stad te komen. Onze lokale ondernemers zijn immers creatief genoeg.

Ik wil net als jij dat Genk een gezellige winkelstad wordt. Maar denken we nu echt dat de mensen naar Genk gaan komen om in de Hema, de H&M of de Zara te kopen? Die vind je overal. Maar weet je wat je nergens anders vindt? Ons uniek Genks aanbod in onze winkelstraten in de wijken. Een Griekse kruidenier naast een Vlaamse warme bakker, nabij een Turkse slager met een Belgische poelier om de hoek en een Italiaanse delicatessenzaak er tegenover. We hebben hier Italiaanse design en heel wat mediterrane ambachten. Laten we die nog meer op de kaart zetten, Wim. Want dat maakt Genk uniek en anders. Daarvoor komen de mensen naar Genk. Laten we dus nog meer Genkenaren hun ambachten, handenarbeid, hun ondernemingszin en koopmansgeest met de rest van de Genkenaren en Limburgers delen. Dan zetten we Genk pas echt op de kaart als levendige maar ook aparte winkelstad.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Doe mee, Genk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Schoenenverkoopster in Shopping 1

  1. FRANS zegt:

    JOKE … PROFICIAT ! IK STUUR DIT DOOR AAN ENKELE TIENTALLEN VRIENDEN . UW BRIEF IS NIET TEGEN IEMAND …MAAR WEL VOOOOOR IEDEREEN . JOZEF VLIEGEN.

  2. Gunther cludts zegt:

    Terechte onbezorgdheid omtrent ontwikkeling en situatie in onze stad!
    Multiculturele stad heeft alles in handen om nog meer dan ooit alle genkenaren te verenigen, want Genk is uniek. Is uniek in gans vlaanderen, ja zelfs in heel België. Genk is groot geworden door zijn diversiteit. De steenkoolmijnen en Ford Genk zullen hiervoor wel aan de basis liggen.
    Samenhorigheid is hier uitgevonden en het feit dat enkelingen Genk aan het leegkopen zijn en de markt niet laten spelen, betreur ik tenzeerste en druist volledig in tegen de filosofie en mentaliteit van de echte genkenaar.Multicultuur is een troef en onze enige zekerheid op blijvende vooruitgang, welvarendheid,samenhorigheid en respect.
    Günther Cludts

  3. Elke Cuijvers zegt:

    Allereerst, ik vind dit een super initiatief van u. Ik volg uw blog met veel belangstelling, eindelijk iets oprecht voor de “gewone” mens.
    De shoppings in Genk lijken ieder jaar leger en leger, zeker met de aanleg van het nieuwe stadsplein (Waar ik niets op tegen heb) .
    Grote ketens hebben zich verplaatst, maar de kleine handelaars kunnen dit niet.
    Wat ik denk over het vernieuwen van schopping 1; Ik ben er nog altijd niet over uit of dit wel het juiste is voor Genk, zoveel extra winkelruimte? Grote ketens zullen naar de “nieuwe” shopping trekken, maar wie gaat die grote dure panden op het stadsplein huren? Er staat nu al zoveel leeg in Genk, en het ziet er niet dadelijk naar uit dat dit zal beteren. U moet vandaag HBVL online eens openen, doorklikken naar Het Belang van Genk. Wat valt u op? Mij vooral faillisementen, ijssalon, immobilien kantoor, Rock Mine cafe… In mijn ogen niet stimulerend voor jonge mensen die zouden overwegen een zaak te starten in Genk.
    Beginnende zelfstandige een helpende hand aanrijken met €15 000 subsidie, maar gebruiken ze dit ook juist? Ik denk dat veel zelfstandige verder komen met meer begeleiding.

  4. jokequintens zegt:

    Jefke, Günther, Elke, bedankt voor de reactie!

  5. Yilmaz zegt:

    Pracht van een brief die je opgesteld hebt,proficiat en zo hoort het ook.

  6. gundogan zegt:

    Joke proficiat…ik hoop dat Wim Dries u brief leest..

  7. ferhat ikiz zegt:

    prachtig idee maar we zitten al in 2014 en met een nieuw shopping komt het nog denk je joke?
    maar super van u !!

  8. Irène zegt:

    Joke denk je dat Wim daar oren naar heeft ?????Die verbouwing van de shopping was niet nodig de nieuwe trek op niets veel te kaal te weinig zitbanken voor de oude generatie die niet altijd een koffie kunnen gaan drinken te weinig groen ik mis de fontein en de huur prijzen zijn om niet over te spreken en er komt heel weinig volk …En als de regering ons blijft plukken dan komt er niets meer bij …maar fijn van U om dat ze plaatsen …….

Geef een reactie

