Van alle markten thuis

Joke als marktkramer

Ik heb op de markt gestaan. Niks nieuws in verkiezingstijden, zul je zeggen. Alleen ben ik geen foldertjes gaan uitdelen maar groenten en fruit gaan verkopen bij Ömer en zijn vier kompanen. Zo ben ik ook veel Genkenaren tegen gekomen die kwamen genieten van een flets herfstzonnetje en de levendige activiteit op de markt in Genk.

Iedere donderdag kun je op de markt in Genk beleven wat voor een fantastische, levendige stad dit altijd zou kunnen zijn. Dan wordt de markt , het stadsplein en heel het centrum omgetoverd tot een levendige plek, waar het plezant is om buiten te komen. Is dat de verdienste van het stadsbestuur? Nee, dat is dankzij de marktkramers en de Genkenaren. Het bestuur geeft slechts de toelating en maakt het mogelijk dat er iets te beleven valt. Wel, dat kan volgens mij iedere dag ook in een andere wijk. Moet dat altijd een markt zijn? Nee, dat kan, maar er zijn zoveel andere mogelijkheden om van onze publieke ruimte in het centrum en in de wijken levendige plekken te maken waar de Genkenaren elkaar kunnen ontmoeten en zich goed voelen. Waar is dat groen? Waar zijn die zitbanken? Waar is die speeltuin? Waar zijn die kraampjes? Waar zijn die terrassen? Komaan mensen, laten we heel Genk iedere dag zo gezellig maken als de markt op donderdag.

Ik heb al verschillende stages gedaan bij Genkenaren. Ik was opvoeder in het buitengewoon onderwijs, verpleegster in het ZOL, werkte bij een warme bakker, was consulente in de werkwinkel, kleuterleidster in een kleuterschool, reed mee met een truckchauffeur, hielp een designer, diende op in het stationsbuffet, verkocht schoenen in shopping 1, reed mee met de postbode. Zoveel jobs en plekken die mij inspireren voor Genk. En ik zal me blijven laten inspireren door de Genkenaren. Want zij alleen kunnen van Genk een bruisende, actieve stad maken.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Doe mee. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

