Eindelijk kunnen we iets doen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet is zover. Sinds een week ben ik schepen in Genk. Wijkontwikkeling, gelijke kansen, participatie, leefmilieu en duurzaamheid. Dat zijn mijn bevoegdheden. En ik werk me in. Leer mijn collega’s kennen. Heb gesprekken met de mensen in de administratie en in het veld. De stages liggen al vast.  Ik ben begonnen en dat doet goed. Want we hebben er lang naar gestreefd en er keihard voor gewerkt.

Daarom doe ik het. Iets kunnen doen. Terwijl anderen de wereld aan het verbeteren waren aan de toog – en nu vooral op Facebook, waardoor het me niets verwondert dat het slecht gaat met de horeca – deed ik graag vrijwilligerswerk. Ik ging Nederlandse taallessen geven aan vluchtelingen of richtte een meisjes chirogroep op in Heusden. Ik heb dat altijd gehad: ik wil doen, zaken veranderen, in beweging zetten.

Daarom voel ik me ook zo goed in een partij als sp.a. Idealen omzetten in daden. Daadkracht. Daar loopt het in mijn partij vol van. Dat is ook mijn beweegreden om aan politiek te doen. En ja, dat gaat soms moeizaam. Je komt hindernissen tegen op je weg. Je moet geduld hebben. Samenwerken met anderen omdat je het in een democratische samenleving nu eenmaal niet alleen voor het zeggen hebt. Dat kan frustraties opleveren omdat wat je bereikt hebt misschien niet volledig in overeenstemming is met het doel dat je gesteld had. Maar stukje bij beetje ben je wel aan het timmeren aan dat huis, waarin je idealen wonen. En dat verkies ik nog altijd boven het eeuwig gezaag waarmee nog nooit een huis werd gebouw en de planken alleen maar kleiner werden.

We kunnen dus beginnen. Mee bouwen aan Genk. Hoe vaak heb ik niet met vrienden gebabbeld en gedroomd over al die unieke kansen van Genk. Over dat unieke, volkse DNA van een stad die in amper 100 jaar gegroeid is van een klein landbouwersdorp tot de derde industriestad van Vlaanderen. Over de rijkdom van onze diverse bevolking, die uit alle streken van Vlaanderen, België, Europa en heel de wereld naar Genk zijn afgezakt om een betere toekomst te zoeken. Uren en uren hebben we gepraat, plannen gemaakt en gehoopt dat we hiermee aan de slag konden gaan. Nu kan dat. Nu kunnen we het verschil maken. We gaan blijven praten, blijven dromen maar vooral ook: doen!

Er is werk aan de winkel. De aangekondigde sluiting van Ford Genk is een ijskoude klap in ons gezicht. Het zal er niet gemakkelijker op worden. We kunnen dit als een onoverkomelijk probleem zien. Of we kunnen dit ook als een kans zien. Want zo zit ik ook in elkaar. Voor mij is het glas nooit half leeg maar altijd half vol. Ik kan niet anders dan optimistisch blijven in een periode waarin ontgoocheling, woede en treurnis heersen. Daar lossen we niets mee op. Diederik Samson van de Nederlandse pvda zei het treffend op ons Visiecongres in de Vooruit in Gent: “Wij zijn veroordeeld tot optimisme.” Want ja, het zijn de optimisten die zaken veranderen. Het zijn de optimisten die hoopvol vooruit kijken. Het zijn de optimisten die de handen uit de mouwen steken om de samenleving te verbeteren. Zo’n optimist wil ik zijn.

En nu kan dat. Nu kan ik als schepen meebouwen aan een beter Genk. Samen met de andere schepenen. Samen met de burgemeester. Maar vooral ook samen met alle Genkenaren. Samen kunnen we werk maken van werk, zelfs na de dramatische gebeurtenissen bij Ford. Samen kunnen we meer leven in onze wijken creëren. Samen kunnen we de handen uit de mouwen steken, achter onze rolluiken vandaan komen en onze straten weer inpalmen. Samen kunnen we Genk verbouwen tot een solidaire, levendige stad die hoopvol en optimistisch vooruit kijkt.

Samen.

Joke Quintens.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Genk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

