Van Fordarbeider tot natuurwerker

Vanmorgen trok  ik met Alex, Tony, Giuseppe en Danny van de natuurploeg van de stad de Genkse natuur in om mee te werken aan het groen karakter van Genk. De natuurploeg zorgt er iedere dag voor dat Genk haar uniek uitzicht behoudt. Een stad met heel veel natuur en heel veel groen. De natuurgebieden van de stad onderhouden is een hele job. En vandaag ook vooral heel warm

IMG_5535

Maar ik mocht me als schepen van Leefmilieu nu echt niet laten kennen.  Voor mij was het maar één hete zomerdag, voor hen is het dagelijkse kost.  In weer en wind.  In de hitte en als het vriest.  Door zelf de handen uit de mouwen te steken wilde ik vooral weten hoe dat gaat, wat ze allemaal doen.  Want beslissingen kan je alleen goed nemen als je sommige zaken ook uit de eerste hand hebt en als je vooral meemaakt waar je medewerkers dagelijks mee bezig zijn.  Dus het was Amerikaanse vogelkers zagen, bosmaaien en gras harken.  Tussen al deze groene bezigheden door en als de oordopjes voor de bosmaaier uit konden, hadden we ook tijd voor een babbel.

Ze zijn best wel tevreden deze vier gasten.  Tevreden over hun job buiten.  En ze kennen hun job ook: hoe ze met soorten moeten omgaan, wat mag en niet kan in de natuur, het vraagt heel specifieke kennis.  Ook al hebben ze een heel andere achtergrond.  5 van de 8 medewerkers van natuurploeg zijn ex-Fordarbeiders die bij vorige herstructureringen zijn afgevloeid.  Dat klonk wel heel actueel.  En geloof me, ze vinden zelf dat ze de job van hun leven hebben.  Van de band naar de vrije natuur.  Het kan.

Genk is voor mij altijd een beetje cosmopolitisme in het bronsgroen eikenhout geweest. Dat karakter moet Genk blijven uitstralen en daarvoor hebben we gemotiveerde mensen zoals die van natuurploeg nodig.  Bedankt Alex, Giuseppe, Danny en Tony. Ik doe zeker opnieuw eens mee. Liefst als het wat koeler is.

IMG_5543 IMG_5542 IMG_5537

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Doe mee, Genk. Bookmark de permalink .

2 reacties op Van Fordarbeider tot natuurwerker

  1. Danny Bollen zegt:

    Danny vond het tof dat je een dagje meedraaide met de natuurploeg ondanks de warmte, we hebben goed kunnen praten en kijken uit naar je volgende werkbezoek.

Geef een reactie

