Waarom ga ik naar het Vlaams Parlement?

IMG_2957Net geen jaar geleden, de gemeenteraadsverkiezingen hadden we pas achter de rug en ik zat in volle onderhandelingen, werd mijn stad en streek getroffen door een keiharde onheilstijding. Ford Genk ging de deuren sluiten. Dat was een klap voor ons allemaal. Niemand verwachtte dit. Toen al voelden we de gevolgen van dit drama aankomen. Nu zitten we er bijna middenin. Dit drama gaat niet over brugpensioenen of over ontslagpremies. Dit gaat over de toekomst van mensen. Over hun dromen en verwachtingen. Over mannen en vrouwen die vaak meer dan 20 jaar aan de band hebben gestaan en niet weten wat ze moeten doen. Dit gaat over mannen en vrouwen die zich afvragen hoe ze de eindjes aan elkaar zullen knopen. Of ze hun huis nog afbetaald krijgen en de studies van hun kinderen kunnen betalen. Dit gaat over kinderen die zich afvragen waar ze later zullen kunnen werken en een gezin stichten.

Ja, we beginnen de gevolgen te voelen. Als Ford volgend jaar de deuren definitief sluit, zal de werkloosheid in Genk verdubbelen tot haast 20%. De jongerenwerkloosheid neemt Zuid-Europese proporties aan. In Limburg komen er 10.000 werklozen bij. Wat dat betekent? Deze zomer merkten we al dat de solden in Genk langer duurde dan elders omdat de mensen iedere euro drie keer omdraaien. Een makelaar vertelde me dat er ook veel meer huizen te koop worden aangeboden door mensen die bang zijn voor hun toekomst.

Ondertussen worden we gesalkt. Ik heb mee gewerkt aan de totstandkoming van het SALK omdat dit een nieuw tijdperk voor Genk en Limburg moet inluiden. Hiermee moeten we onze economie en onze mensen klaarstomen voor morgen. Het zal een stuk voor nieuwe jobs zorgen maar vooral de jobs creëren voor onze kinderen. Dit SALK moet echter ook zeer nauwgezet opgevolgd worden zodat het niet gebruikt of misbruikt wordt om allerlei projectjes op te starten tot meerdere eer en glorie van enkele lokale politici. Hier moeten we slim mee omspringen en een duidelijk doel voor ogen houden: duurzame jobs die onze toekomst en onze welvaart veilig stellen.

Dat wil ik doen in het Vlaams Parlement. Nog 8 maanden. De maanden dat het SALK wordt uitgerold en de maanden voor de verkiezingen van 25 mei 2014. Want ook dat is belangrijk. Dat worden verkiezingen waarin zal beslist worden in welk Vlaanderen we morgen willen leven.

Ik word volksvertegenwoordiger. Dat wil zeggen dat ik me in het Vlaams Parlement ga bezig houden met de zaken waar de mensen van wakker liggen.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Waarom ga ik naar het Vlaams Parlement?

  1. Ruud Tuithof zegt:

    Eigenlijk zou ieder land een Joke moeten hebben!!

Geef een reactie

