Aandacht aan bijzondere inwoners.

HondenhokIk hou echt van universele feestdagen, feestdagen die gevierd worden van hier tot aan de Zuidpool en terug. Er bestaat nochtans genoeg scepticisme over, met de vaakst terugkerende kritiek ‘dat zulke feestdagen louter symbolisch zijn en ze verder geen steen verleggen’. Ik geloof net het omgekeerde: het is pas als je de dingen benoemt, het erover hebt, dat ze werkelijkheid worden. Dat is met werelddierendag vandaag niet anders.

Als schepen van Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling buig ik me in Genk sinds januari ook over het thema dierenwelzijn.  Maar tegelijk ben ik ook betrokken vanuit mijn andere bevoegdheden, want ook een schepen van Wijkontwikkeling, Participatie en Gelijke Kansen komt vroeg of laat met dieren in aanraking. Net als mijn collega-schepenen en stadsmedewerkers over werkelijk alle diensten heen dat ook doen. Onze Groendienst steriliseert massaal zwerfkatten, we hebben een stedelijke rattenvanger, onze politiediensten zijn betrokken in het verhaal van loslopende honden, onze wijkmanagers die buurtbewoners dagelijks afraden om duiven te voederen,… En dan hebben we het enkel over de rechtstreekse linken met dieren.

Want denk maar eens na over de sociale aspecten van het al dan niet hebben van een huisdier. Sommige ouders kunnen hun dochter die twaalf is geworden nu eenmaal geen rashond cadeau doen omdat ze geen budget hebben voor de aankoop van zo’n dier, laat staan het onderhoud ervan. En het kan nog triester: diereneigenaars die hun gezelschapsdier moeten verkopen of naar het asiel brengen omdat ze in armoede zijn terecht gekomen. Wetende dat een dier in zo’n gezin net enorm veel warmte en liefde kan brengen.

De dieren van Genk zijn even aanwezig als de inwoners van de stad. Als je het zo bekijkt, zijn de Genkse dieren eigenlijk ook een beetje Genkenaar, ook een beetje burger.

Ik kom op deze werelddierendag (nog) niet met een grootste actie aanzetten, net omdat je heel veel koppen moet samen steken en heel wat meningen moet gehoord hebben, alvorens je kan landen in dit verhaal. Wel zeker is dat ik als schepen van Leefmilieu – maar ook van Duurzame Ontwikkeling, Participatie, Gelijke Kansen en Wijkontwikkeling – geen kans zal onbenut laten om het belang van dierenwelzijn voor Genk in het daglicht te plaatsen. Met op werelddierendag 2014 missschien wel een mooie uitsmijter.

Ondertussen heb ik in het Genks dierenasiel alvast een hondenhok gesponsord.  Alle beetjes helpen.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Genk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

