Wachten op werk en op Muyters.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGeduld is een schone deugd, zeggen ze. Maar dat is dan toch een deugd die niet aan mij is besteed. Nog voor ik de eed aflegde als Vlaams volksvertegenwoordiger had ik al twee parlementaire vragen voor minister van werk Muyters klaar. Ondertussen heb ik er nog één aan toegevoegd, die samen met de twee andere op donderdag 10 oktober in de commissie werk behandeld worden.

Niemand wacht graag. Zeker mensen die wachten op werk niet. Soms moeten ze veel geduld hebben. Mijn drie vragen aan minister Muyters gaan dan ook over werk en de kansen die er in Vlaanderen liggen maar niet gegrepen worden, door de minister dan. We hebben daar nochtans zeer goede instrumenten voor.

De VDAB.

Vorig jaar ben ik een dag op stage geweest in de Werkwinkel van Genk. Ik leerde daar heel gemotiveerde VDAB-mensen kennen die zich uit de naad werken om mensen aan een job en een toekomst te helpen. Dat is in de rest van Vlaanderen niet anders. Daarom verbaasde het mij dat de VDAB steeds meer begeleidingen en opleidingen van werkzoekenden uitbesteedt.

Tendering heet dat met een geleerd woord. Die uitbesteding gebeurt ook voornamelijk aan interimbureau’s, waar wij niet altijd zo’n goede ervaringen mee hebben. Iedereen in Genk kent de dagcontracten, waarbij werknemers soms om 9 uur ’s avonds gebeld worden om de volgende ochtend om 6 uur te beginnen. Of mensen die maanden, soms jaren aan een stuk in hetzelfde bedrijf werken met zo’n dagcontract. Ooit vertelde een vakbondsafgevaardigde mij dat zijn dag pas goed was als hij één van zijn werkmakkers aan een echt contract had kunnen helpen.

Interimbureau’s werken dan ook in de eerste plaats voor de werkgevers. De VDAB werkt vooral voor de werknemers. Ze gaan op zoek naar hun kwaliteiten en talenten om zo een geschikte job te vinden. Ik wou van de minister dus wel eens horen hoe deze uitbestedingen beoordeeld en geëvalueerd worden. Het zou me ook interesseren om te weten hoeveel dit allemaal kost. Vooral de VDAB-werknemers hebben het recht om dit te weten want zij worden nu op een zijspoor gezet.

De vacaturedatabank.

Heel wat Vlamingen zijn op zoek naar werk. De eerste bron waar ze dan op zoek gaan is de vacaturedatabank van de VDAB. Goed zo. Tot een aantal werkzoekenden mij vertelden dat heel veel van die vacatures eigenlijk nep zijn. Ze staan er verschillende keren in of de job is al lang door iemand ingenomen.

Ook hier spelen interimkantoren weer een rol. Een bedrijf dat werknemers zoekt werkt vaak met verschillende interimkantoren die dezelfde vacature allemaal indienen. Veel gemotiveerde werkzoekenden die er alles aan doen om een job te vinden raken hierdoor serieus gedemotiveerd. Ik zou van de minister dus wel eens willen weten hoe hij van de vacaturedatabank een efficiënte zoekmachine voor werkzoekenden gaat maken.

Instapstages.

In Genk hebben we aan de stad ondertussen al 18 instapstages voor jongeren ingevoerd. Als overheid moet je het goede voorbeeld geven. Onlangs sprak ik nog met vier van die jongeren in de gangen van het stadhuis. Ze waren heel blij met die eerste ervaring op de werkvloer en ze hoopten zo meer kansen te krijgen om hun eerste echte job te vinden.

Een diploma of ervaring zijn de beste garantie om een goede job te vinden. Toch merken we dat de schooluitstroom zonder diploma heel hoog is en dat deze jongeren nog moeilijk aan een job en de nodige ervaring geraken. Daarom heeft federaal minister van werk Monica Deconinck begin dit jaar de mogelijkheid van 4450 Vlaamse instapstages gecreëerd. Met deze stages kunnen jongeren ervaring opdoen en zo hun kansen op de arbeidsmarkt verhogen. Tot mijn grote verbazing merk ik nu dat Vlaanderen van die 4450 instapstages er nog maar 237 heeft ingevuld. Hoe komt dit en wat is de minster van plan hieraan te doen?

Werk is het beste middel om een toekomst op te bouwen. De middelen om werkzoekenden aan zo’n toekomst te helpen liggen in Vlaamse handen. Het wordt echt tijd dat we die middelen eens gaan inzetten. Geduld hebben we nu genoeg gehad. Nu moet de minister van werk maar eens beginnen te werken.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Genk, Jongeren. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

