Ga morgen eens naar de kringwinkel.

2 (Medium)Morgen is het Dag van de Kringwinkel. Geloof het of niet, maar ik voel me daar als een vis in het water. Mijn persoonlijke inboedel wordt al sinds jaar en dag opgeleukt met vondsten uit de kringwinkel en sinds ik mezelf schepen van – onder andere – Duurzame Ontwikkeling mag noemen, heeft ook mijn bureel op het stadhuis een ‘kringwinkel make-over’ gekregen.

Ik ga naar de kringwinkel om twee redenen. Ten eerste: we smijten veel te veel weg. Om de tien jaar moet onze keuken vernieuwd worden want ‘die kastjes van de jaren stillekes kunnen toch echt niet meer’. Kleren die uit de mode zijn? Naar de afvalcontainer. We gooien jaarlijks duizenden bordjes, bekertjes en tasjes kapot op de glasberg. Dat kan niet blijven duren, we kunnen niet blijven weggooien en denken dat we de afvalbergen die we daarmee creëren zomaar kunnen negeren.

Ten tweede (en daar komt mijn innerlijke stijlkoningin een beetje naar boven): in de kringwinkel vind je soms gewoon heel hippe spullen. Of net niet, maar kitsch heeft ook zo zijn charmes. Maar wat wel zeker is, is dat wat de één spuuglelijk vindt, de ander als wondermooi ervaart. Misschien past dat retrokastje niet in jouw hypermoderne interieur, maar gaat het bij een ander nog twintig jaar mee. Je kunt dus gerust iets beu zijn. Maar smijt het dan niet weg, want iemand anders kan er misschien nog iets mee.

We moeten de klik dus niet enkel maken omdat we onze wereld willen redden, maar misschien ook wat meer omdat kringwinkelkopen leuker is dan je denkt. Weg dus met de schroom en weg met het gevoel dat enkel gloednieuwe dingen, hip kunnen zijn. Ga morgen gewoon eens naar een kringwinkel in je buurt en ik durf wedden dat je met iets leuk naar huis komt.

Een overzicht van de kringwinkels vind je op www.dekringwinkel.be

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Campagne. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

