Vrouwen ondernemen.

we-can-do-itNu, meer dan ooit, hebben we nood aan goede ondernemers. Want het zijn ondernemers die voor welvaart zorgen. Het zijn ondernemers die voor werk zorgen. En daar hebben we in Limburg nu, meer dan ooit, nood aan. Aanzetten om te ondernemen, die stap zetten naar je eigen zaak, is heel belangrijk. Voor mannen en vrouwen. Want ook vrouwen ondernemen, zij het nog steeds minder dan mannen. Is er dan zoiets als een vrouwelijke kant van ondernemen? Ik denk het wel. Samen ondernemen maakt sterker. Elkaar inspireren en van elkaar leren, bij elkaar terecht kunnen als er twijfels rijzen en ideeën opdoen uit elkaars succesverhalen. Een lerend netwerk opzetten. Dat is elkaar steunen om te ondernemen. Dat is samen ondernemen. Dat is samen werken aan betere, succesvolle ondernemende vrouwen. Laten we het ondernemerschap dus eens vanuit een vrouwelijke invalshoek bekijken en de waarde van het netwerken beter valoriseren. 

32,6 % van de Vlaamse starters is vrouw. Limburg telt 26.491 vrouwelijke ondernemers tegenover 50.512 mannelijke ondernemers. 34 % van de Limburgse ondernemers is dus een vrouw. Dit sluit aan bij de Vlaamse cijfers. Bijna de helft van de vrouwelijke ondernemers (11.379) is tussen 40 en 55 jaar oud. Dit loopt wel gelijk met de mannen.

De cijfers van de Rijksdienst voor Zelfstandige Ondernemers van 2012 vertellen ons ook dat er 18.292 Limburgse vrouwen zelfstandige in hoofdberoep en 6.835 in bijberoep zijn. De zelfstandige Limburgse vrouwen (69  %) kiezen verhoudingsgewijs meer voor het statuut in hoofdberoep dan mannen (64 %) en  zijn voornamelijk actief in de handel (36  %). Daarnaast is 30 % actief in een vrij beroep, 14 % in de dienstverlening en 11 % in de nijverheid. Vrouwen maken de meerderheid van de zelfstandigen in de dienstverlening uit (met 54 %). 44 % van alle vrije beroepers is een vrouw.

In 2012 startten 2.682 Limburgse vrouwen een zelfstandige activiteit, tegenover 3.880 mannen.  41 % van de starters was dus een vrouw. Jammer genoeg waren er ook 1.213 vrouwen die hun zaak stop hebben gezet. Dit komt overeen met 40 % en  de meesten van hen (855 vrouwen) hadden een zaak die nog geen acht jaar oud was.

Netwerkers zonder netwerk.

Uit andere onderzoeksrapporten blijkt ook dat slechts 75 % van de vrouwelijke ondernemers lid is van een netwerk, tegenover 90 % van hun mannelijke collega’s. Mannen zijn ook vaker lid van meerdere netwerken. Nochtans zijn vrouwen uitstekende netwerkers. Uit de vaststellingen die Markant publiceerde rond het vrouwelijk ondernemerschap blijkt dat ze de kunst van het netwerken zeer goed beheersen en dat ze investeren in het sociaal kapitaal van hun werknemers. Het onderzoeksrapport “Onderzoeksrapport Vrouwelijk Ondernemerschap in Vlaanderen. Onontgonnen creatief potentieel” van Fanders DC toont aan dat vrouwen meer nadruk op relaties en op inspraak door hun personeel leggen en dat ze weten hoe te investeren in loyale werknemers. Met andere woorden: “samen ondernemen” is hen op het lijf geschreven.

Waarom is slechts 75 % van de vrouwelijke ondernemers lid van een netwerk, tegenover 90 % van hun mannelijke collega’s? Voelen zij zich misschien niet thuis binnen de bestaande netwerken?  Hoe zit het trouwens met vrouwelijke ondernemers van andere origine? Zijn zij geneigd zich te mengen in de klassieke netwerken?

35 % van de vrouwen met een ondernemingsidee heeft angst om te mislukken. Het houdt hen tegen om een bedrijf te starten. Bij mannen is dit slechts 28%. Zijn de drang naar een vast inkomen, sociale zekerheid en vaste uren dan zo’n rem op het ondernemerschap bij vrouwen? De grote kloof tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke zelfstandigen ontstaat vanaf de leeftijd van 30 jaar. Dit is ongeveer het moment dat er kinderen in het gezin komen. Maar heeft dit dan niet eerder te maken met een gebrek aan informatie? Als blijkt dat ze bijvoorbeeld vaak niet weten dat ze na de bevalling recht hebben op 105 gratis dienstencheques om hen te ondersteunen. Kennen ze hun rechten wel voldoende?

Het lerend netwerk.

Ja, we mogen het ondernemerschap ook eens vanuit een vrouwelijke invalshoek benaderen. “Samen ondernemen” maakt sterker, elkaar inspireren en van elkaar leren, bij elkaar terechtkunnen als er twijfels rijzen en ideeën opdoen uit elkaars succesverhalen. Met andere woorden: een lerend netwerk opzetten.

Maar ook “anders ondernemen” kan vrouwen op weg zetten om succesvolle ondernemers te worden. Samenwerking zit evenzeer in de ondersteuning die een handelaarsvereniging kan bieden onder de vorm van de gezamenlijke organisatie van ondersteunende diensten: dat kan gaan van een samenaankoop van diensten bij glazenwassers tot boekhouders.

En is het ook niet eens tijd voor helden met een andere origine? Ze zijn er: neem die  onderneemster van Turkse origine in Genk, die haar keukenzaak op de Onderwijslaan verder zal ontwikkelen of de zaakvoerster met  Marokkaanse roots van de hammam op de Hasseltweg. Het is hoog tijd dat we deze ondernemers een gezicht geven zodat ook anderen met volle goesting met hun idee aan de slag kunnen.

Ik ga hier niet zomaar beweren dat vrouwen betere ondernemers zijn, maar het zijn wel op zijn minst even goede ondernemers. Als ze hun handen in elkaar slaan, samen werken in een netwerk op hun maat en hun behoefte, dan hebben ze evenveel kans op succes als om het even welke andere ondernemer. Laat dus zoveel mogelijk vrouwen ondernemen. We worden er allemaal beter van.

http://www.zij-kant.be/2013/11/limburgse-vrouwen-ondernemen/

 

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Participatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s