De economieles van morgen.

A2_aff.indd

We bereiden onze kinderen voor op jobs die nog niet bestaan. Net zoals we hen voorbereiden op ondernemingen die nog niet bestaan. Ondernemen is de basis van onze welvaart. Maar is de economie zoals we die nu kennen wel de economie die we morgen nodig hebben? Leiden we onze jongeren met ons huidig onderwijs niet op voor de ondernemingen van gisteren, terwijl we nood hebben aan de ondernemers van morgen? Een andere kijk op de economie van morgen zou wel eens van pas kunnen komen willen we de trein van de toekomst niet missen. Daarom nodigde ik staatssecretaris van fraudebestrijding John Crombez,  die ook doctor in de economische wetenschappen is, uit voor zijn “Economieles van Morgen”.

“De meeste mensen worden ondernemer om rijk te worden. Ik ben ondernemer geworden om de wereld te veranderen,” dixit Davy Kestens uit Donk, zittenblijver zonder diploma, die in Silicon Valley 1,1 miljoen dollar inzamelde voor zijn internetbedrijf Twitspark. Dat is nog eens een andere kijk op ondernemen door iemand die waarschijnlijk niet zat op te letten in de les economie.

Een groot deel van onze jongeren krijgt economie in het middelbaar onderwijs. Goed onderwijs door gemotiveerde leerkrachten. Maar is dit onderwijs nog van deze tijd, laat staan van morgen? De eindtermen economie werden voor het laatst aangepast in 2006, twee jaar voor de grote bankencrisis. Sommige leerlingen starten op school een mini-onderneming of er komt al eens een ondernemer voor de klas staan. Maar ook hier gaat het meestal om het klassieke ondernemen zoals we het al jaren kennen.

Anders kijken.

Steeds meer jonge mensen kijken anders aan tegen onze economie of ondernemen. Velen onder hen worden freelancer uit overtuiging omdat ze zo hun eigen lot in handen kunnen nemen. Zij denken niet meer in termen van moordende concurrentie of ten top gedreven individualisme. Deze nieuwe ondernemers geloven dat samen werken hen verder brengt dan alles alleen doen. Bijvoorbeeld door gemeenschappelijke diensten en investeringsgoederen aan te kopen. Voor hen is delen het nieuwe concurreren. Open source innovatie, ruimtes delen, kennis delen. Zij zijn op zoek naar kantoren die ze kunnen delen om zo van hun beroep een sociaal gebeuren te maken in een Bar d’Office. Of ze sluiten zich aan bij een incubator, waar jonge innovatieve bedrijfjes elkaar bevruchten. De hernieuwde aandacht voor coöperatief ondernemen komt niet uit de lucht gevallen. Mensen voelen de nood om samen te werken en een nieuwe economie mogelijk te maken.

Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe we op een andere manier naar onze economie en het ondernemerschap kunnen kijken. Alles begint immers met anders kijken, zoals Albert Einstein het zei: “Als je doet wat je altijd al deed, zul je altijd krijgen wat je altijd al kreeg.”

Succesvol falen.

“Het probleem is niet dat we hoog mikken met het risico om te mislukken. Het probleem is dat we laag mikken om te slagen.”

Failliet gaan is in West-Europa meestal het einde van je carrière als ondernemer. Je bent een mislukkeling en wordt ten eeuwige dage uitgesloten van het ondernemerschap. Terwijl in de Verenigde Staten in veel gevallen de succesvolste ondernemers al een paar falingen achter de rug hebben.

Als we nu eens zouden uitgaan van het principe dat mislukken niet bestaat en een faling vervangen door een “rakeling”. Een rakeling is iets dat je met de beste bedoelingen hebt ondernomen maar niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Was het daarom de moeite niet waard? Misschien net wel omdat je eruit leert voor de volgende keer, voor je volgende onderneming, waarmee je wel succes kunt hebben.

Anders doen.

Het kan anders en misschien ook beter. Het Vlaamse Initiate organiseert groepsaankopen voor kleine en middelgrote ondernemingen zodat ze samen kunnen besparen op kosten zoals energie, tankkaarten of het internet. Dit kunnen kleine ondernemers ook lokaal organiseren door samen diensten (boekhouders, rechtshulp, ruitenwassers) of investeringsgoederen (kassa’s, winkel- of kantoormeubilair, koelcellen) aan te kopen.

De basisschool Heyenoordschool in Arnhem heeft een “ouderlokaal” ingericht voor ouders die als freelancer thuis werken. Ze hebben op school een werkplek, koffie, wifi en in ruil nemen ze af en toe hun verantwoordelijkheid op voor de kinderen. Zulke gezamenlijke werkplekken voor freelancers schieten overal uit de grond. Samen is nu eenmaal leuker dan alleen en soms groeien hier ook nieuwe bedrijfjes uit.

In Zwitserland is niet Lidl of Aldi de grootste maar zijn Coop en Migros de sterkste supermarkten. In deze coöperatieve bedrijven scoren bio, streekproducten, fair trade en ecolabels het beste. Coöperatieven zijn aan een opgang bezig op alle mogelijke terreinen.

En tenslotte: het klassieke beeld van de ondernemer. Man, middelbare leeftijd, hooggeschoold in een economische richting, autochtoon. Nochtans zijn de nieuwe ondernemers, die klein beginnen, vaak vrouw, niet economisch geschoold en vaak ook van een andere origine. Diversiteit in het ondernemerschap is een verrijking van ons economisch weefsel.

Voorbereiden.

Met de economie van morgen stomen we ons klaar voor de toekomst. Innovatie gaat dan niet alleen over producten en patenten maar ook over organisatie en sociale verhoudingen. Laat dus zoveel mogelijk nieuwe, andere ondernemers bloeien om de economie van morgen mogelijk te maken. En laten we er onze jongeren in de economieklassen vooral mee besmetten. Met lessenpakketten ethisch en anders ondernemen. Met microkredieten, crowdfunding, coöperatieven, samen aankopen en diensten delen, samen ondernemen. Zo creëren we misschien meer goesting bij onze jongeren om ondernemer te worden en bij te dragen aan de creatie van meer welvaart.

Wees dus welkom op de economieles van morgen.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s