Over Barber en de wijken.

IMG_0356Ik ben een fan van Benjamin Barber. Zeker als hij het heeft over het lokalisme. Geen staten maar steden. In steden worden de problemen immers opgelost, terwijl er in staten maar al te vaak gecreëerd worden. In steden denken we in oplossingen en niet in problemen. In steden worden de zaken aangepakt zonder ideologisch gedram. Steden zijn optimistisch, niet cynisch. In steden werken de beleidsmakers samen en niet tegen elkaar. Ja, ik ben een fan van Benjamin Barber omdat ik hier in Genk zie dat hij gelijk heeft.

Lokaal worden de grote wereldproblemen zelfs iedere dag aangepakt. Of het nu om ons milieu gaat, om verkeersveiligheid, om mobiliteit, tewerkstelling, armoede of wat dan ook gaat. Volgens Benjamin Barber zijn burgemeesters dan ook probleemoplossers en zouden zij beter de wereld besturen. Maar dan wel samen met hun schepencollege natuurlijk en de hele Genkse bevolking.

IMG_0354

Als ik door Genk wandel, zie ik iedere dag dat participatie werkt. Dat mensen echt wel willen meedenken en meewerken aan de toekomst van hun stad en de handen uit de mouwen willen steken. Lokaal kunnen ze dat omdat het in hun eigen wijk en straat gebeurt.

Als ik door Genk wandel, zie ik ook dat mensen duurzaam met hun omgeving willen omgaan. Dat ze om hun milieu geven en om hun buren.

Als ik door Genk wandel, zie ik dat we lokaal de problemen het beste kunnen aanpakken. Met het meeste kans op succes. Omdat we de problemen kennen en ze dus ook efficiënt en snel aanpakken. Dan zie ik dat we met C-Mine en het Thorpark aan de Genkse industrie van de toekomst werken. Dan zie ik dat we met onze jobcoaches aan de tewerkstelling van onze jongeren werken. Dan zie ik dat we met onze aanwervingsbonus aan de loonkloof werken. En dan zie ik dat we met onze bijdrage aan bussen vanuit Hasselt naar C-Mine, Thor en het ZOL aan de mobiliteit werken die op Vlaams niveau wordt afgebouwd.

Als ik door Genk wandel zie ik dat lokaal werkt. Daarom pleit ik voor nog meer lokalisme. Voor nog meer lokale, authentieke projecten van onderuit zoals in het filmpje hieronder. Vanuit onze bedrijven, vanuit onze zeer actieve verenigingen, vanuit de scholen, vanuit alle Genkenaren. En het stadsbestuur is er om dit mogelijk te maken. Om jullie te begeesteren. Want in Genk brandt de lamp. Maar we mogen nooit vergeten dat we die lamp ook samen moeten aansteken en brandende houden.

(Speech op Gestelde Lichamen 16/1/2015)

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Genk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

