Met de groeten van mijn buren, Zuhal.


IMG_2289Zuhal Demir (De Standaard 28 maart 2015): “Hela, ik kom ook uit een getto hoor. De cité van Waterschei.”

Mijn tenen krullen doorgaans even fel als mijn haren als ik Zuhal Demir bezig hoor. Zij mist hier nog maar eens de kans om te vertellen dat Waterschei een voorbeeld is in Vlaanderen, waar mensen met alle mogelijke achtergronden in een prachtige tuinwijk (Unesco werelderfgoed waardig) goed samenleven. De recente stadsmonitor zegt ook dat in geen enkele centrumstad in Vlaanderen sociale contacten en burencontacten zo waardevol worden bevonden als in Genk.

In plaats van zelf te reageren laat ik liever mijn buren uit Waterschei aan het woord.

Peter: “Ik heb een deel van mijn jeugd doorgebracht in Waterschei en kom er nog regelmatig bij familie en vrienden. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het een getto is. Maar als je een omhooggevallen politicus bent en je neus ophaalt voor landgenoten die het iets minder breed hebben, dan kom je wel tot die conclusie. Deze mensen hadden vroeger hun afbeelding op onze munt, al was het maar een koperen muntje. Daar stond wel een hardwerkende werkmens op. En daar waren we fier op.”

Claudio: “Iemand die niet is opgegroeid in de cité of de gettowijken, zoals buitenstaanders ze noemen, weet niet wat een band wij onder elkaar hebben. In onze cité tellen geen bruin, wit of zwart. Wij zijn altijd één en ik ben blij dat ik hier ben opgegroeid.”

Dirk: “Ik ben er ook opgegroeid, wel een hele tijd geleden. Voor ons was het zeker geen getto. Dat woord werd gebruikt door de heren en dames die er niet woonden en dachten beter te zijn dan wij… Madam Demir zal waarschijnlijk ondertussen neerkijken op het volk waartussen zij leefde.”

Patrick: “Ach, los van politiek is Zuhal best een lieve meid hoor. Zij deed het maar om wat stoer te doen en haar eigen situatie wat te dramatiseren t.o.v. dat Marokkaans meisje uit Antwerpen.”

Bruno: “In Waterschei leeft men langs elkaar en samen met elkaar in alle vrede. Indien zij dat zo beleefde, was zij zelf iemand die niet buiten kwam in Waterschei. Hier bestaat geen kleur of godsdienst. Zo goed kent die mevrouw Waterschei dus.”

Tassouli: “Waterschei is een toffe plaats om te wonen!!!”

Emine: “Mijn ouders hadden ook zeer warme herinneringen aan Waterschei, eerste stopplaats van papa een halve eeuw terug.”

Achraf: “Terwijl haar ouders zelf van Waterschei zijn. Zij vergeet waar ze vandaan komt. Waterschei is te gek om te wonen. Soms vraag ik me af of mevrouw Demir wereldvreemd is.”

Ferhat: “Op zijn citéstijl. Wij zijn een trotse Watiskaan. Zij mag zeggen wat ze wil, een echte samenleving begint in Waterschei.”

Giuliana: “Ik werd de laatste maanden door omstandigheden gedwongen om te verhuizen. Ik heb hemel en aarde bewogen om in dit zogenaamde getto te kunnen blijven. Ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben dat het mij gelukt is.”

Daarom, beste Zuhal, stop met alweer een hele gemeenschap te stigmatiseren. Mijn buren verdienen beter.

Joke Quintens.

Alle reacties die ik kreeg op Facebook vind je hier.

Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Genk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

